2017.08.02 – Засідання Комітету підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України
Комітет підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України на своєму засіданні розглянув проблемні питання, які обговорювалися на нараді в Мінприроди 25.05.2017р. за участю представників Мінекономрозвитку, Держпродспоживінспекції, Антимонопольного комітету України, національних виробників екопродукції, спілок споживачів та експертних організацій щодо недосконалості нормативно-правової бази на ринку споживчих товарів в частині застосування екологічного маркування, і з урахуванням проведених обговорень зазначає.
Враховуючи зростання попиту споживачів на більш економічні та безпечні для здоров’я та довкілля продукцію і послуги, виробники змушені приділяти значну увагу не лише забезпеченню охорони навколишнього природного середовища, а й поліпшенню характеристик своєї продукції, виділяючи їх екологічні характеристики. Для підтвердження покращених екологічних характеристик продукції виробник має пройти відповідну процедуру добровільної екологічної сертифікації.
Вимоги щодо присвоєння і застосування необов'язкового (добровільного) екологічного маркування в Україні регламентує Технічний регламент з екологічного маркування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2011 № 529.
Однак, застосування його на сьогодні неможливе, оскільки:
- з часу прийняття Технічного регламенту не були вжиті у повному обсязі заходи для забезпечення його реалізації (не встановлений порядок визнання органів маркування, не розроблені екологічні критерії тощо);
- з 2016 року Технічний регламент не відповідає Закону України «Про технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» за змістом, формою та структурою, не приведений у відповідність у встановлений цим Законом термін, тобто до 11 лютого 2016 р.;
- екологічне маркування відноситься до добровільної сертифікації, а згідно Закону України «Про технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» здійснення добровільної оцінки відповідності не вимагається технічними регламентами;
- положення Технічного регламенту можуть розглядатися як такі, що вносять обмеження щодо застосування екологічного маркування відповідно до міжнародних стандартів серії ІЗО 14020, й тим самим спричиняти порушення вимог Угоди про технічні бар’єри у торгівлі.
З метою забезпечення врегулювання застосування екологічного маркування в Україні згідно вимог оновленого чинного законодавства у сфері технічного регулювання і стандартизації, міжнародних стандартів та встановленої світової практики, вважаємо за необхідне:
- скасувати Технічний регламент із екологічного маркування як такий, що не відповідає чинному законодавству у сфері технічного регулювання та стандартизації, зокрема, суперечить принципу добровільності та методам застосування екологічного маркування відповідно до міжнародних, європейських і національних стандартів;
- розвивати програми екологічного маркування згідно міжнародних стандартів серії ІЗО 14020, як це здійснюється у міжнародній практиці;
- внести відповідні зміни до чинного законодавства і в частині, що стосується відповідальності за безпідставне застосування екологічного маркування, у тому числі надання недостовірної інформації споживачу щодо екологічних характеристик чи переваг продукції.
Завдяки таким діям держава та бізнес України отримають:
- розвиток ринку споживчих товарів з підтвердженими екологічними характеристиками згідно вимог міжнародних стандартів серії ІЗО 14020;
- розвиток добросовісної конкуренції та запобігання антиконкурентним діям недобросовісних виробників;
- можливість вільного імпорту та експорту продукції з поліпшеними екологічними характеристиками, що підтверджено вимогами міжнародних стандартів серії ІЗО 14020.
Експерти Комітету підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України готові брати участь у розробленні змін до вказаних нормативно-правових актів та надати свої пропозиції.